• Home
  • O nas
    • Polityka prywatności
    • Członkowie stowarzyszenia
      • Lista członków
      • Chcesz zostać członkiem?
  • PSWPR 2023-2027
    • Przygotowanie LSR 2023-2027
      • Projekty
    • Wytyczne programowe
    • Wytyczne szczegółowe
    • Dokumenty
    • Księga wizualizacji
  • Nabory
    • Harmonogram naborów 2023-2027
    • Nabory grantowe
    • Nabory standardowe
    • Nabory standardowe
    • Procedury i kryteria standardowe
  • Projekty współpracy
  • LEADER
    • PROW 2014-2020
      • Informacje
      • Interpretacje
      • Nabory
        • Procedury standardowe
        • Procedury grantowe
      • Dokumenty
      • Posiedzenia Rady
      • Wydarzenia aktywizujące
    • PROW 2007-2014
      • Nabory wniosków 2014
      • Odnowa i rozwój wsi
      • Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw
      • Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej
      • Małe projekty
  • Biblioteka
    • Sprawozdania z działalności
    • Lokalna Strategia Rozwoju
    • Poradnik konsultacji społecznych
    • Statut Stowarzyszenia
  • Archiwum
    • Nabory archiwalne
  • Kontakt

×

 .
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania POLCENTRUM
ul. Ludwika Norblina 1, 95-015 Głowno
tel: 42 719 90 64
tel. kom. 453 670 248, 690 189 904, 690 404 959
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
POLCENTRUM

 

 

KRS: 0000263444
REGON: 100248464
NIP: 733-13-16-775
Numer konta bankowego:
08 1140 2004 0000 3102 8098 8024

  • Home /
  • Aktualności /
  • Kampania informacyjna dotycząca obowiązków komunikacyjnych beneficjentów EFSI

Kampania informacyjna dotycząca obowiązków komunikacyjnych beneficjentów EFSI

Szczegóły
Magdalena Graczyk
Kategoria: Aktualności
Opublikowano: 29 lipiec 2024
Odsłony: 551

Przypominamy, że zgodnie z art. 50 ust. 1 rozporządzenia UE 2021/1060 oraz z zasadami komunikacji, z informacjami przekazanymi LGD przez Instytucję Zarządzającą PS WPR 2023-2027 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz z księgą wizualizacji w zakresie PS WPR, beneficjent ma obowiązek informowania opinii publicznej i wszystkich zainteresowanych, że przedsięwzięcia są współfinansowane ze środków EFRROW i  mogły zostać zrealizowane właśnie dzięki unijnej pomocy finansowej.


OBOWIĄZKI BENEFICJENTÓW I PODMIOTÓW WDRAŻAJĄCYCH INSTRUMENTY FINANSOWE W ZAKRESIE INFORMACJI I PROMOCJI

Beneficjenci potwierdzają otrzymanie wsparcia z PS WPR 2023-2027 poprzez:

  • umieszczenie na oficjalnej stronie internetowej (jeżeli taka istnieje) i na oficjalnych profilach lub stronach mediów społecznościowych, krótkiego opisu operacji, w tym jej celów i rezultatów, z podkreśleniem faktu otrzymania wsparcia finansowego z UE;

  • umieszczenie w widoczny, i możliwie dostępny dla ogółu, sposób informacji o wsparciu UE w dokumentach i materiałach związanych z komunikacją dotyczącą wdrażanej operacji, przeznaczonych dla jej uczestników lub ogółu społeczeństwa.  Nie jest wymagane stosowanie wizualizacji na dokumentach związanych z realizacją operacji np. dokumentacji przetargowej czy umowach;

  • trwałe tablice lub bilbordy, gdy wysokość całkowitych wydatków publicznych operacji (działania dot. infrastruktury lub prac budowlanych) lub całkowity koszt w przypadku wsparcia w formie instrumentów finansowych przekracza 500 tys. euro;

  • tablice informacyjne lub elektroniczne wyświetlacze, gdy wysokość całkowitego wsparcia publicznego przekracza 50 tys. euro dla zakupu środków trwałych lub powyżej 500 tys. euro – w przypadku wsparcia w formie instrumentów finansowych, w tym finansowania kapitału obrotowego;

  • plakat (o minimalnym formacie A3) lub podobnej wielkości wyświetlacz elektroniczny, gdy wysokość całkowitego wsparcia publicznego operacji przekracza 10 tys. euro (dla operacji dot. Infrastruktury i podstawowych usług w ramach Leader) lub gdy całkowite wsparcie przekracza 100 tys. euro – w przypadku wsparcia w formie instrumentów finansowych, w tym finansowania kapitału obrotowego;

  • obowiązkową tablicę informacyjną w siedzibach lokalnych grup działania finansowanych w ramach LEADER.
Jeżeli beneficjent ma stronę internetową i profile/strony w mediach społecznościowych (profesjonalne, firmowe, nie prywatne), to umieszcza informację we wszystkich tych miejscach.
Jeżeli beneficjent nie posiada oficjalnej strony internetowej, zamieszcza informację na oficjalnych stronach mediów społecznościowych.
Jeżeli beneficjent nie posiada profilu/strony w mediach społecznościowych – powinien go założyć.
 

Jeżeli beneficjent jest osobą fizyczną umieszcza w miejscu widocznym dla społeczeństwa (w zależności od wysokości wsparcia) plakat/tablicę/bilbord, natychmiast po rozpoczęciu fizycznej realizacji operacji.
Nie ma obowiązku posiadania profilu/strony w mediach społecznościowych.


KOSZTY BILBORDÓW, TABLIC, PLAKATÓW, STRONY INTERNETOWEJ

Koszty ponoszone przez beneficjentów, związane z obowiązkiem informacyjnym wynikającym z rozporządzenia 2022/129 są kosztami kwalifikowalnymi, o których zwrot może ubiegać się beneficjent, o ile te koszty zostały określone jako kwalifikowalne w ramach danej interwencji i wskazane w odpowiednich wytycznych lub umowach. 

Koszty ponoszone przez beneficjentów pomocy technicznej związane z obowiązkiem informacyjnym wynikającym z rozporządzenia 2022/129 są kosztami kwalifikowalnymi.

 

KONSEKWENCJE NIEWYPEŁNIANIA OBOWIĄZKÓW DOTYCZĄCYCH INFORMACJI I PROMOCJI

Konsekwencje niestosowania się do obowiązków określonych w rozporządzeniu 2022/129 określone zostały w wytycznych podstawowych dotyczących PS WPR 2023-2027 i umowach zawieranych z beneficjentami.
W przypadku niezrealizowania działań informacyjnych i promocyjnych zgodnie z przepisami załącznika III do rozporządzenia 2022/129, kwotę pomocy do wypłaty pomniejsza się o 1% tej kwoty.

W przypadku niespełnienia w wymaganym okresie przez beneficjenta co najmniej jednego z zobowiązań określonych w umowie o przyznaniu pomocy, w tym nieinformowania lub nierozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW – zwrotowi podlega kwota pomocy w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym nie wypełniono obowiązku, z tym, że nie więcej niż 1% wypłaconej kwoty, jeśli dotyczy.

INNE OBOWIĄZKI DOTYCZĄCE DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH I PROMOCYJNYCH

Beneficjentów, którzy w ramach operacji realizują działania informacyjne lub promocyjne w formie np.:

  • wykonania ulotek, broszur, innych publikacji, stron internetowych, materiałów filmowych, organizacji konferencji, spotkań, itd.,
  • wykonania materiałów i dokumentów przeznaczonych dla uczestników spotkań/ szkoleń, np.: zaświadczeń, certyfikatów, materiałów szkoleniowych, programów szkoleń /warsztatów, list obecności, itp.,

obowiązuje poinformowanie opinii publicznej o wsparciu operacji z UE poprzez odpowiednią wizualizację.

W trakcie trwania konferencji, szkoleń, spotkań itp. odpowiednia wizualizacja zapewniona jest również poprzez oznakowanie miejsca realizacji operacji za pomocą np. plakatów/ bilbordów/tablic, itp. oraz zamieszczenie informacji na stronie internetowej beneficjenta (jeśli taką posiada) lub w mediach społecznościowych.

Nie jest wymagane stosowanie wizualizacji na dokumentach związanych z realizacją operacji np. dokumentacji przetargowej czy umowach.


OGÓLNE ZASADY OZNACZANIA  – WSPÓŁFINANSOWANIE Z EFRROW (JEDNOFUNDUSZOWE)

Działania informacyjne i promocyjne realizowane przez beneficjenta, miejsce realizacji operacji, dokumenty upubliczniane i przeznaczone dla uczestników np. szkoleń, są oznaczone przy pomocy następujących elementów:

  • symbol UE z umieszczonym obok zdaniem „Finansowane przez Unię Europejską” lub „Dofinansowane przez Unię Europejską”,
  • logo PS WPR,
  • oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo KSOW+, logo beneficjenta, logo lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy).
Pasek 4 logo poziom wzór

W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentami.

Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027.

W zestawie kilku znaków znak UE zawsze występuje po prawej stronie, logo PS WPR - po lewej, pomiędzy nimi inne znaki / logo (nie więcej niż 2), rozmieszczone w równej odległości. Przy stosowaniu zestawienia kilku logo należy przestrzegać zasady, że symbol UE musi mieć co najmniej taki sam rozmiar (wysokość – w poziomym układzie, szerokość – w pionowym układzie) jak największe z pozostałych logo.

Nie ma przeciwskazań, aby umieszczać inne logo na materiałach związanych z operacją - w dowolnym miejscu, nawet na pierwszej stronie okładki publikacji. Przy czym dodatkowe logo (poza czterema dozwolonymi) nie może być wstawione w obszarze obowiązkowej wizualizacji oraz nie może być większe niż logo UE.

W przypadkach, gdy nie jest możliwe zastosowanie logo w poziomie, można je zamieścić w pionie, przy czym logo PS WPR znajduje się na górze, a symbol UE na dole.

Znak UE oraz logo PS WPR 2023-2027 muszą być zawsze umieszczone w widocznym miejscu. 

Zamieszczając je należy odpowiednio dostosować ich wielkość oraz miejsce zamieszczenia do formy materiału, przedmiotu itp.

W przypadku operacji finansowanych ze środków schematu II Pomocy Technicznej PS WPR ciąg logotypów w obszarze obowiązkowej wizualizacji musi zawierać logo KSOW+.

Gdy w ramach realizowanej operacji beneficjent uzyskał patronat medialny (np. telewizji, radio, gazety, portalu internetowego) może zamieścić znak lub logo patrona medialnego. Znak lub logo patrona wraz z informacją „Patronat medialny” należy wtedy zamieścić poza obszarem obowiązkowej wizualizacji.

Rekomendowane jest stosowanie symbolu UE i logo PS WPR 2023-2027 w pełnym kolorze na białym tle.

Wersje monochromatyczne (odcienie szarości) i achromatyczne (jednokolorowe na białym tle) można stosować w sytuacji, gdy nie jest możliwe zastosowanie pełnego koloru, np. w przypadku stosowania tłoczenia, grawerowania, druku w jednym kolorze.

 

Jeśli logo PS WPR w pełnym kolorze zamieszczane jest na barwnym tle, należy zastosować biały obrys gwarantujący odpowiednią czytelność znaku.

W przypadku symbolu UE, jeśli nie ma innego wyboru niż użycie kolorowego tła, należy umieścić wokół flagi białą obwódkę
o szerokości równej 1/25 jej wysokości.

W przypadku logo KSOW+ nie ma przeciwwskazań do zamieszczania go na kolorowym tle.

Do oznakowania niestandardowych materiałów promocyjnych np. wyroby rękodzieła ludowego i/lub produkty inspirowane polskim folklorem należy stosować zasady przyjęte dla oznakowywania materiałów promocyjnych, tzn. symbol UE oraz logo PS WPR 2023-2027 muszą być zawsze umieszczone w widocznym miejscu. Dopuszczalne jest oznakowanie w formie np. wszywki (np. apaszki, koszulki itp.) lub naklejki, pod warunkiem spełnienia ww. wymagań.

Jeśli przedmiot jest tak mały, że nie można na nim zastosować czytelnych logo, nie można go używać do celów promocyjnych.

W przypadku wsparcia z PS WPR, na materiałach informacyjnych zawierających treści merytoryczne (np. publikacje, prezentacje), należy umieścić informację:

  • o wkładzie UE w realizację przygotowanie materiału np. w formie: Materiał współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Planu Strategicznego WPR 2023-2027;
  • o podmiocie odpowiedzialnym za treść np. w formie: Publikacja/materiał opracowany przez...;
  • oraz informację o IZ, np. w formie: Instytucja Zarządzająca Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
 
Powyższe informacje należy umieścić w dowolnym miejscu publikacji.
W obszarze obowiązkowej wizualizacji występują tylko wymagane i dopuszczalne logo  wraz z informacją
o dofinansowaniu projektu przez Unię Europejską.
 

 

OZNACZENIE PROJEKTÓW W INNYM JĘZYKU NIŻ POLSKI

Realizując działania informacyjne lub promocyjne, których efekty przedstawiane będą poza Polską i kierowane są do osób obcojęzycznych, można stosować oznaczenia w języku angielskim lub innym języku obowiązującym w danym kraju.
 
Logo PS WPR 2023-2027 nie posiada wersji anglojęzycznej ani żadnej innej. W przypadku realizacji działania informacyjno-promocyjnego, którego efekty przedstawiane będą poza Polską i kierowane są do osób obcojęzycznych, należy stosować logo PS WPR 2023-2027 w języku polskim.
 

OZNACZENIE MIEJSCA REALIZACJI OPERACJI

Podstawową zasadą przy oznaczaniu miejsca realizacji operacji jest to, że logo i informacje o wsparciu UE muszą być widoczne i czytelne dla odbiorców.
Sposób oznaczenia miejsca realizacji operacji (bilbord, tablica, wyświetlacz, plakat) uzależniony jest od rodzaju realizowanego przedsięwzięcia i wysokości współfinansowania ze środków publicznych (środków UE i budżetu państwa).

Wysokość całkowitego wkładu publicznego wynika z umowy lub decyzji o dofinansowaniu.

W przypadku gdy beneficjent realizuje operację, która ze względu na zakres obejmuje więcej niż jedną miejscowość lub więcej niż jedno miejsce realizacji, również w ramach jednej miejscowości, tablica informacyjna/plakat A3 powinny zostać zamieszczone w każdym miejscu realizacji operacji w każdej miejscowości.

W przypadku scaleń gruntów, tablicę/bilbord umieszcza się w siedzibie beneficjenta.

W przypadku operacji „liniowych”, czyli takich, które posiadają początek i koniec, zamieszcza się przynajmniej dwie tablice informacyjne/bilbordy – w dobrze widocznym miejscu na początku i na końcu. Jeżeli jeden z końców operacji znajduje się w miejscu niedostępnym – nie zamieszcza się tablicy/bilbordu, ponieważ nie jest to miejsce dobrze widoczne.

Istnieje możliwość dostosowania wyglądu bilbordu/tablicy do otoczenia, np. w przypadku obiektów zabytkowych. Wygląd takiej tablicy beneficjent musi uzgodnić z podmiotami wdrażającymi.
W przypadku rozwiązania umowy, beneficjent ma obowiązek usunąć plakat/tablicę informacyjną/ bilbord/ wyświetlacz.

W przypadku realizacji tzw. projektów miękkich, tzw. nieinwestycyjnych, obejmujących działania typu: warsztat, szkolenie, konferencja, impreza o charakterze plenerowym, itp., wizualizacje zapewnia się poprzez zamieszczenie w czasie trwania przedsięwzięcia np. plakatu, tablicy, banneru, roll-up’u lub innej formy prezentacji informacji o wsparciu finansowym działania ze środków UE.

Oznakowanie (plakatu, tablicy, roll-upu, baneru, itp. o minimalnym rozmiarze A3) powinno zawierać:

  • logo PS WPR 2023-2027,
  • symbol UE z umieszczonym obok zdaniem „Finansowane przez Unię Europejską” lub „Dofinansowane przez Unię Europejską”,
  • oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo KSOW+, logo beneficjenta, lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy).

W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentami.

Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027

 

KTO, KIEDY I GDZIE ZAMIESZCZA PLAKAT/TABLICĘ/BILBORD/WYŚWIETLACZ

Beneficjenci interwencji PS WPR 2023-2027 potwierdzają otrzymanie wsparcia wg poniższych zasad.

W przypadku, gdy kilka operacji finansowanych z PS WPR 2023-2027 realizowanych jest w tym samym miejscu lub gdy w późniejszym terminie udzielane jest dalsze finansowanie na tę samą operację, umieszcza się co najmniej jedną tablicę lub bilbord.

W sytuacji, gdy tytuł realizowanej operacji jest zbyt długi – nie mieści się w dwóch, trzech wierszach (patrz wzory) - możliwe jest skrócenie tytułu operacji w taki sposób, żeby został zachowany merytoryczny sens pełnego tytułu operacji.

W przypadku braku tytułu należy zamieścić nazwę interwencji w ramach której realizowana jest operacja lub zakres operacji.

 
Tablice są dopuszczalne w trzech wymiarach: 80/40 cm, 120/60 cm i 240/120 cm (szerokość/wysokość).

Wybór właściwego rozmiaru tablicy informacyjnej zależy od zakresu danej operacji:

  1. W przypadku operacji polegających na finansowaniu działań w zakresie infrastruktury lub prac budowlanych, dla których całkowite wydatki publiczne lub całkowity koszt w przypadku wsparcia w formie instrumentów finansowych, w tym finansowania kapitału obrotowego, przekracza 500 tys. euro, należy umieścić trwałą tablicę lub bilbord o wymiarach 240/120 cm - natychmiast po rozpoczęciu fizycznej realizacji operacji lub zainstalowaniu zakupionego sprzętu. Jeśli umieszczenie tablicy lub bilbordu o wymiarach 240/120 cm nie jest możliwe ze względów technicznych lub bezpieczeństwa za zgodą instytucji przyznającej pomoc można umieścić tablicę lub bilbord o wymiarach 120/60 cm; W przypadku operacji polegających na inwestowaniu w rzeczowe aktywa trwałe6, dla których całkowite wsparcie publiczne przekracza 50 tys. euro, lub w przypadku wsparcia w formie instrumentów finansowych, w tym finansowania kapitału obrotowego, którego całkowity koszt przekracza 500 tys. euro, należy umieścić tablicę informacyjną o wymiarach 80/40 cm lub podobny elektroniczny wyświetlacz;
  2. W przypadku operacji polegających na wsparciu operacji, podstawowych usług i infrastruktury w ramach LEADER, niewymienionych powyżej, dla których całkowite wsparcie publiczne przekracza 10 tys. euro, lub w przypadku wsparcia w formie instrumentów finansowych, w tym finansowania kapitału obrotowego, których całkowity koszt przekracza 100 tys. euro, należy umieścić co najmniej jeden plakat o wymiarze minimum A3 lub podobnej wielkości elektroniczny wyświetlacz.
  3. Tablice umieszcza się też w siedzibie lokalnych grup działania (LGD), których lokalna strategia rozwoju (LSR) finansowana jest w ramach LEADER.

Plakat/tablicę/bilbord/elektroniczny wyświetlacz należy umieścić w miejscu dobrze widocznym dla społeczeństwa,
natychmiast po rozpoczęciu fizycznej realizacji operacji lub zainstalowaniu zakupionego sprzętu.

Logo i informacje o wsparciu UE muszą być widoczne i czytelne dla odbiorców.Jeżeli tablica znajduje się w znacznej odległości od miejsca, gdzie mogą znajdować się odbiorcy, to powierzchnia tablicy powinna być odpowiednio duża, tak, aby była dobrze widoczna – najlepiej w największym dopuszczalnym rozmiarze tj. 240/120 cm.

W przypadku instrumentów finansowych, beneficjent musi także zapewnić, za pomocą warunków umownych, aby również ostateczni odbiorcy oznaczali miejsce realizacji projektu tablicami informacyjnymi lub plakatami, gdy są one wymagane.

W treści „Wsparcie na wdrażanie i zarządzanie strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach EFRROW” należy usunąć skrót nazwy funduszu, którego nie dotyczy tablica.
 
Nie dopuszcza się zmian: proporcji i położenia elementów znaku, rozciągania, zgniatania lub pochylania, zmniejszania jednostronnego, rozdzielania znaku na osobne elementy lub używania części znaku. Nie dopuszcza się także zmiany kolorów, proporcji oraz umieszczania znaku na tłach niezgodnie z zasadą występowania znaku na tłach.
 
Niedopuszczalne jest stosowanie tła dla logo, które zmniejszałoby lub całkowicie uniemożliwiałoby jego czytelność. W przypadku zamieszczenia logo PSWPR 2023-2027 w pełnym kolorze na tle wielobarwnym, wskazanym jako niedopuszczalne, należy wpisać logo w biały prostokąt z zachowaniem minimum jego pola ochronnego.

 

STRONA INTERNETOWA

Beneficjenci interwencji PS WPR 2023-2027 – innych niż interwencje obszarowe i interwencje związane z produkcją zwierzęcą – potwierdzają otrzymanie wsparcia poprzez zamieszczenie takiej informacji w internecie.
Beneficjent ma obowiązek umieszczenia na oficjalnej stronie internetowej (jeżeli taka istnieje) i na oficjalnych stronach mediów społecznościowych, krótkiego opisu operacji.

Jeżeli beneficjent ma stronę internetową i profile/strony w mediach społecznościowych (profesjonalne, firmowe, nie prywatne), to umieszcza informację we wszystkich tych miejscach.
Jeżeli beneficjent nie posiada oficjalnej strony internetowej, zamieszcza informację na oficjalnych stronach mediów społecznościowych.

 Beneficjent zamieszcza w internecie obowiązkowo:

  • krótki opis realizowanej operacji (proporcjonalnie do otrzymanego wsparcia), w którym podaje jej nazwę, cel i przewidywany rezultat/efekty, z podkreśleniem faktu otrzymania wsparcia finansowego ze środków EFRROW,
  • logo PS WPR 2023-2027,
  • symbol UE z umieszczonym obok zdaniem „Finansowane przez Unię Europejską” lub „Dofinansowane przez Unię Europejską”,
  • oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (np. logo KSOW+, logo beneficjenta, lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy).

 

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

Beneficjenci interwencji PS WPR 2023-2027 – innych niż interwencje obszarowe i interwencje związane z produkcją zwierzęcą – potwierdzają otrzymanie wsparcia poprzez zamieszczenie takiej informacji w internecie.
Beneficjent ma obowiązek umieszczenia na oficjalnej stronie internetowej (jeżeli taka istnieje) lub na oficjalnych stronach mediów społecznościowych, krótkiego opisu operacji.

Jeżeli beneficjent ma stronę internetową i profile/strony w mediach społecznościowych profesjonalne, firmowe, nie prywatne), to umieszcza informację we wszystkich tych miejscach.
Jeżeli beneficjent jest osobą fizyczną – nie ma obowiązku zakładania profilu w mediach społecznościowych.

 

KONTA DEDYKOWANE

Profil/strona w mediach społecznościowych dedykowane konkretnej operacji albo w całości dotyczące działań Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich + powinny zawierać stałą i niezmienną informację o dofinansowaniu z UE w widocznym miejscu (w zależności od możliwości danego serwisu).

W przypadku prowadzenia kont dedykowanych konkretnej operacji w różnych serwisach społecznościowych, informacje o wsparciu UE należy zamieścić w każdym z nich.

W informacjach o profilu/biogramie i w przypiętym poście beneficjent umieszcza obowiązkowo: krótki opis realizowanej operacji, jej nazwa, cel i przewidywany rezultat/efekty, z podkreśleniem faktu otrzymania wsparcia finansowego ze środków EFRROW.

W przypiętym poście i na zdjęciu w tle (tzw. cover photo, np. na Facebooku, Twitterze czy YouTube) beneficjent zamieszcza obowiązkowo wymienione poniżej logo:

  • logo PS WPR 2023-2027,
  • symbol UE z umieszczonym obok zdaniem „Finansowane przez Unię Europejską” lub „Dofinansowane przez Unię Europejską”,
  • oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo KSOW+, logo beneficjenta,
    lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy).

 

KONTA FIRMOWE

W przypadku urzędów, które są beneficjentami i mają profile/konta w mediach społecznościowych – jedno wspólne dot. funkcjonowania całej instytucji - na których będą publikowane informacje dot. różnych funduszy europejskich i nie tylko, obowiązują następujące zasady:

   – nie ma obowiązku umieszczania logo na zdjęciu w tle;

   – beneficjent obowiązkowo przy każdym wpisie dot. realizowanej operacji musi umieścić:

  • logo PS WPR 2023-2027,
  • symbol UE z umieszczonym obok zdaniem „Finansowane przez Unię Europejską” lub „Dofinansowane przez Unię Europejską”,
  • oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo KSOW+, logo beneficjenta, lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy);

   – w każdym wpisie dot. realizowanej operacji powinna znaleźć się krótka informacja nt. tego, że realizowana jest ze środków UE w ramach PS WPR, w tym, jeżeli dotyczy - w ramach KSOW +, odsyłacz do strony internetowej operacji.

Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027

 

ZASADY WIZUALIZACJI DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH I PROMOCYJNYCH

W przypadku materiałów zawierających treści merytoryczne, obowiązkowo przy wizualizacji należy zamieścić odpowiednie elementy tekstowe, które zostały wymienione w poniższych przykładach działań informacyjnych.

 

DZIAŁANIA INFORMACYJNE W PRASIE I INNE MATERIAŁY DRUKOWANE - TREŚCI MERYTORYCZNE

W przypadku prowadzenia działań informacyjnych w prasie (np. artykuł, reportaż, felieton, itp.) lub przy opracowywaniu innych drukowanych materiałów (publikacje, broszury itp.), które zawierają informacje merytoryczne, każde takie działanie należy odpowiednio oznakować.

Podstawową zasadą przy oznaczaniu materiałów drukowanych jest to, że logo i informacje o wsparciu
UE muszą być widoczne i czytelne dla odbiorców.

Należy zamieścić następujące elementy:

  • logo PS WPR 2023-2027,
  • symbol UE z umieszczonym obok zdaniem „Finansowane przez Unię Europejską” lub „Dofinansowane przez Unię Europejską” zapisany w całości i umieszczony obok symbolu UE,
  • oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo KSOW+, logo beneficjenta,
    lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy).

W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentami.

Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027.

Ponadto, w materiale powinno się zamieścić informacje o:

  • dofinansowaniu materiału informacyjnego/artykułu ze środków UE w następującej formie: „Materiał finansowany/dofinansowany ze środków UE w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027”.
  • o podmiocie odpowiedzialnym za treść materiału informacyjnego, np. w formie: „Materiał opracowany przez (...)”,
  • IZ: Instytucja Zarządzająca Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Powyższe informacje należy umieścić w dowolnym miejscu publikacji, poza obszarem obowiązkowej wizualizacji.
Informacje muszą być widoczne i czytelne dla odbiorców.


DZIAŁANIA INFORMACYJNE W TELEWIZJI - TREŚCI MERYTORYCZNE

W przypadku prowadzenia działań informacyjnych w telewizji (spoty, audycje, programy, itd.), zawierających informacje merytoryczne, każde takie działanie należy odpowiednio oznakować. Może to mieć formę planszy/ kadru zamieszczonego na początku lub na końcu materiału, z czasem emisji nie krótszym niż 3 sekundy lub planszy widocznej w czasie nie krótszym niż 3 sekundy w dowolnym momencie emisji w przypadku transmisji prowadzonych „na żywo” w stacjach telewizyjnych.

Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027.


W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentam.

Obowiązkowe do zamieszczenia są następujące elementy:

  • logo PS WPR 2023-2027,
  • symbol UE z umieszczonym obok zdaniem „Finansowane przez Unię Europejską” lub „Dofinansowane przez Unię Europejską” zapisany w całości i umieszczony obok symbolu UE,
  • oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo KSOW+, logo beneficjenta, lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy).

Ponadto, w materiale powinno się zamieścić (w dowolnym miejscu, lecz poza obszarem obowiązkowej wizualizacji) informacje o:

  • dofinansowaniu materiału informacyjnego/artykułu ze środków UE w następującej formie: „Materiał finansowany/dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027”,
  • podmiocie odpowiedzialnym za treść materiału informacyjnego, np. w formie: „Materiał opracowany
    przez (...)”,
  • IZ: Instytucja Zarządzająca Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

.

DZIAŁANIA INFORMACYJNE W RADIO - TREŚCI MERYTORYCZNE

W przypadku prowadzenia działań informacyjnych w radio (spoty, audycje, programy, itd.), które zawierają informacje merytoryczne, w każdym takim działaniu należy zawrzeć informację o wsparciu ze środków UE.
Jedyną formą jest przeczytanie tekstu przez lektora na początku lub na końcu materiału, z czasem emisji wystarczającym na wyraźne przekazanie informacji o dofinansowaniu materiału ze środków UE, np. w następującej formie:

Materiał/ kampania/operacja finansowana/dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Planu Strategicznego
dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.

 

DZIAŁANIA INFORMACYJNE W INTERNECIE - TREŚCI MERYTORYCZNE

W przypadku prowadzenia działań informacyjnych w internecie (filmy, programy, publikacje w wersji elektronicznej itd.), które zawierają informacje merytoryczne, każde takie działanie należy oznakować w formie np. planszy/ kadru zamieszczonego na początku lub na końcu materiału video, z czasem emisji nie krótszym niż 3 sekundy lub planszy widocznej w czasie nie krótszym niż 3 sekundy w dowolnym momencie emisji w przypadku transmisji prowadzonych „na żywo”.

Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027.
  • logo PS WPR 2023-2027;
  • symbol UE z umieszczonym obok zdaniem „Finansowane przez Unię Europejską” lub „Dofinansowane przez Unię Europejską” zapisany w całości i umieszczony obok symbolu UE;
  • oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo KSOW+, logo beneficjenta, lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy).
W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentami.

Ponadto, w materiale powinno się zamieścić (w dowolnym miejscu, lecz poza obszarem obowiązkowej wizualizacji) informacje o:

  • dofinansowaniu materiału informacyjnego/artykułu ze środków UE w następującej formie: Materiał finansowany/dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027;.
  • podmiocie odpowiedzialnym za treść materiału informacyjnego, np. w formie: Materiał opracowany przez...;
  • IZ: Instytucja Zarządzająca Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

 

DZIAŁANIA PROMOCYJNE W PRASIE, TELEWIZJI, INTERNECIE - BEZ TREŚCI MERYTORYCZNYCH 

Działania promocyjne realizowane prowadzone w mediach np. Informacja prasowa, reklama, itp., niezawierające treści merytorycznych, należy oznakować następująco:

  • logo PS WPR 2023-2027;
  • symbol UE z umieszczonym obok zdaniem „Finansowane przez Unię Europejską” lub „Dofinansowane przez Unię Europejską” zapisany w całości i umieszczony obok symbolu UE;
  • oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo LEADER, logo KSOW+, logo beneficjenta, lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy).


DZIAŁANIA PROMOCYJNE W RADIO - BEZ TREŚCI MERYTORYCZNYCH

Dla działań promocyjnych w radio oznakowanie to wyraźne przeczytanie przez lektora następującej treści:

Materiał/kampania/operacja finansowany/dofinansowany ze środków Unii Europejskiej
w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.
 

MATERIAŁY PROMOCYJNE

W przypadku materiałów promocyjnych – tzw. gadżetów, elementy wymagane przy wizualizacji to:

  • logo PS WPR 2023-2027 (lub wersję skróconą logo PS WPR 2023-2027 jeżeli logo z pełna nazwą byłoby nieczytelne);
  • symbol UE z umieszczonym obok zdaniem „Finansowane przez Unię Europejską” lub „Dofinansowane przez Unię Europejską” zapisany w całości i umieszczony obok symbolu UE;
  • oraz inne logo, którego zamieszczenie jest wymagane lub dopuszczalne (logo KSOW+, logo beneficjenta, lokalnej grupy działania, herb/logo województwa, gminy).
Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027.

W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentami.
Beneficjenci mogą przygotowywać materiały promocyjne (tak, aby koszty ich wykonania mogły być kwalifikowalne) pod kilkoma warunkami:

  • muszą one być ujęte w budżecie projektu, tzn. stanowią jedną ze składowych projektu/ operacji,
  • musi zostać ściśle określona grupa odbiorców (zgodnie z planem promocji projektu, jeśli plan taki istnieje),
  • ich rodzaj powinien nawiązywać do charakteru projektu (np. w przypadku szkoleń mogą to być długopisy i notesy dla uczestników),
  • muszą być dostosowane i przydatne dla danej grupy odbiorców,
  • musi zostać uwzględniony sposób ich dystrybucji,
  • materiały promocyjne nie są realizowane jako samodzielna operacja.
Materiały promocyjne mogą być wyłącznie elementem wspierającym operację.

 

ZASADY UMIESZCZANIA LOGO NA MATERIAŁACH PROMOCYJNCY (NADRUK, WYTŁOCZENIE, GRAWER, WERSJE KOLOROWE I JEDNOKOLOROWE)

Materiały promocyjne, tzw. gadżety, wykonuje się w celu poinformowania odbiorców o wkładzie EFRROW, otrzymanym wsparciu finansowym z UE i realizowanym PS WPR 2023-2027. Dlatego wymagane elementy wizualizacji muszą być czytelne i widoczne.

Nie można umieszczać logo np. na wewnętrznej, niewidocznej stronie przedmiotów. 
Jeśli przedmiot jest tak mały, że nie można na nim zastosować czytelnych znaków, 
nie można go używać do celów promocyjnych.


Jeżeli materiał promocyjny znajduje się w opakowaniu, np., etui, torba, pudełko itp., opakowanie należy oznakować, tak jak materiał promocyjny. Oznakować należy opakowania, które razem z zawartością są materiałem promocyjnym – np. etui z długopisem i piórem. Nie ma obowiązku oznakowywania papierowych
opakowań ochronnych np. dla ceramicznych kubków.

Do oznakowania niestandardowych materiałów promocyjnych np. wyroby rękodzieła ludowego i/lub produkty inspirowane polskim folklorem, należy stosować zasady przyjęte dla oznakowywania materiałów promocyjnych, tzn. symbol UE oraz logo PS WPR 2023-2027 muszą być zawsze umieszczone w widocznym miejscu. Dopuszczalne jest oznakowanie w formie np. wszywki (np. apaszki, koszulki itp.) lub naklejki, pod warunkiem spełnienia ww. wymagań.

 

ZASADY PRZY DOKONYWANIU WYBORU MATERIAŁÓW PROMOCYJNYCH 

Przy planowaniu operacji i związanym z tym planowaniem zakupu materiałów promocyjnych rekomenduje się, aby rezygnować z akcesoriów i produktów, które nie są obojętne dla środowiska lub zastępować ich przyjaznymi dla środowiska odpowiednikami.

Dlatego też zaleca się wybierać:

  • przedmioty, które są potrzebne i mają wysoką wartość użytkową,
  • materiały trwałe i przyjazne dla środowiska,
  • trwałe przedmioty i projekty wielokrotnego użytku (na przykład na banerach unikamy dat konkretnych wydarzeń),
  • europejskie i lokalne produkty oraz bliżej położone zakłady produkcyjne.

Wszystkie obowiązkowe logo znajdują się na stronie internetowej MRiRW.

Szczegółowe wytyczne w pliku:

  • Księga Wizualizacji logo PS WPR 2023-2027 - wersja 1 z 17 XI 2023r. (pdf)

Do pobrania:

  • PS WPR 2023-2027 wszystkie warianty i formaty (zip)
  • LOGO KSOW+ (rar)
  • Znak dofinansowane z UE (rar)
  • WZORY do pobrania v2 (rar)

Więcej informacji pod adresem:

  • gov.pl – Księga wizualizacji i logotypy
belka dobra jakość
  • Poprzedni artykuł
  • Następny artykuł
wirtualny spacer

Najczęściej czytane

  • 27Maj Kontakt Beata Wszołek-Lewandowska 2016-05-27
  • 29Lut Polityka prywatności Beata Wszołek-Lewandowska 2016-02-29
  • 14Paź POPUP aktualny Magdalena Graczyk 2024-10-14
  • 20Wrz Procedury standardowe Beata Wszołek-Lewandowska 2016-09-20
rodo polcentrum
Kiedy zaczynasz interes, nie martw się, że masz za mało pieniędzy. Ograniczone fundusze to nie wada, lecz zaleta. Nic bardziej nie rozwija pomysłowości.
auto

Brown Jackson

Za każdym razem, kiedy widzisz biznes, który odnosi sukces, oznacza to, że ktoś kiedyś podjął odważną decyzję.
auto2

Drucker Peter

Prawdziwe bogactwo to nie to, ile twoja praca pozwoli ci zarobić, ale to, kim Cię uczyni.
auto3

Pellegrini Pino


Nasz adres

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "POLCENTRUM"
ul. Ludwika Norblina 1, 95-015 Głowno
tel: 42 719 90 64 
tel. kom. 453 670 248, 690 189 904, 690 404 959
e-mail: biuro@polcentrum.pl
Biuro czynne poniedziałek-piątek w godz. 8-16

© 2025 POLCENTRUM

  • Polityka prywatności
  • Kontakt

Member Login

  • Nie pamiętasz nazwy?
  • Nie pamiętasz hasła?
Go Top
  • Follow via Facebook
  • Follow via Youtube