Przypominamy, że zgodnie z art. 50 ust. 1 rozporządzenia UE 2021/1060 oraz z zasadami komunikacji, z informacjami przekazanymi LGD przez Instytucję Zarządzającą PS WPR 2023-2027 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz z księgą wizualizacji w zakresie PS WPR, beneficjent ma obowiązek informowania opinii publicznej i wszystkich zainteresowanych, że przedsięwzięcia są współfinansowane ze środków EFRROW i mogły zostać zrealizowane właśnie dzięki unijnej pomocy finansowej.
Beneficjenci potwierdzają otrzymanie wsparcia z PS WPR 2023-2027 poprzez:
|
Jeżeli beneficjent ma stronę internetową i profile/strony w mediach społecznościowych (profesjonalne, firmowe, nie prywatne), to umieszcza informację we wszystkich tych miejscach. Jeżeli beneficjent nie posiada oficjalnej strony internetowej, zamieszcza informację na oficjalnych stronach mediów społecznościowych. Jeżeli beneficjent nie posiada profilu/strony w mediach społecznościowych – powinien go założyć. |
Jeżeli beneficjent jest osobą fizyczną umieszcza w miejscu widocznym dla społeczeństwa (w zależności od wysokości wsparcia) plakat/tablicę/bilbord, natychmiast po rozpoczęciu fizycznej realizacji operacji. |
Koszty ponoszone przez beneficjentów, związane z obowiązkiem informacyjnym wynikającym z rozporządzenia 2022/129 są kosztami kwalifikowalnymi, o których zwrot może ubiegać się beneficjent, o ile te koszty zostały określone jako kwalifikowalne w ramach danej interwencji i wskazane w odpowiednich wytycznych lub umowach. Koszty ponoszone przez beneficjentów pomocy technicznej związane z obowiązkiem informacyjnym wynikającym z rozporządzenia 2022/129 są kosztami kwalifikowalnymi.
KONSEKWENCJE NIEWYPEŁNIANIA OBOWIĄZKÓW DOTYCZĄCYCH INFORMACJI I PROMOCJI Konsekwencje niestosowania się do obowiązków określonych w rozporządzeniu 2022/129 określone zostały w wytycznych podstawowych dotyczących PS WPR 2023-2027 i umowach zawieranych z beneficjentami. W przypadku niespełnienia w wymaganym okresie przez beneficjenta co najmniej jednego z zobowiązań określonych w umowie o przyznaniu pomocy, w tym nieinformowania lub nierozpowszechniania informacji o pomocy otrzymanej z EFRROW – zwrotowi podlega kwota pomocy w wysokości proporcjonalnej do okresu, w którym nie wypełniono obowiązku, z tym, że nie więcej niż 1% wypłaconej kwoty, jeśli dotyczy. |
INNE OBOWIĄZKI DOTYCZĄCE DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH I PROMOCYJNYCH Beneficjentów, którzy w ramach operacji realizują działania informacyjne lub promocyjne w formie np.:
obowiązuje poinformowanie opinii publicznej o wsparciu operacji z UE poprzez odpowiednią wizualizację. |
W trakcie trwania konferencji, szkoleń, spotkań itp. odpowiednia wizualizacja zapewniona jest również poprzez oznakowanie miejsca realizacji operacji za pomocą np. plakatów/ bilbordów/tablic, itp. oraz zamieszczenie informacji na stronie internetowej beneficjenta (jeśli taką posiada) lub w mediach społecznościowych. Nie jest wymagane stosowanie wizualizacji na dokumentach związanych z realizacją operacji np. dokumentacji przetargowej czy umowach. |
Działania informacyjne i promocyjne realizowane przez beneficjenta, miejsce realizacji operacji, dokumenty upubliczniane i przeznaczone dla uczestników np. szkoleń, są oznaczone przy pomocy następujących elementów:
|
W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentami. |
Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027. |
W zestawie kilku znaków znak UE zawsze występuje po prawej stronie, logo PS WPR - po lewej, pomiędzy nimi inne znaki / logo (nie więcej niż 2), rozmieszczone w równej odległości. Przy stosowaniu zestawienia kilku logo należy przestrzegać zasady, że symbol UE musi mieć co najmniej taki sam rozmiar (wysokość – w poziomym układzie, szerokość – w pionowym układzie) jak największe z pozostałych logo. Nie ma przeciwskazań, aby umieszczać inne logo na materiałach związanych z operacją - w dowolnym miejscu, nawet na pierwszej stronie okładki publikacji. Przy czym dodatkowe logo (poza czterema dozwolonymi) nie może być wstawione w obszarze obowiązkowej wizualizacji oraz nie może być większe niż logo UE. W przypadkach, gdy nie jest możliwe zastosowanie logo w poziomie, można je zamieścić w pionie, przy czym logo PS WPR znajduje się na górze, a symbol UE na dole. |
Znak UE oraz logo PS WPR 2023-2027 muszą być zawsze umieszczone w widocznym miejscu. Zamieszczając je należy odpowiednio dostosować ich wielkość oraz miejsce zamieszczenia do formy materiału, przedmiotu itp. |
W przypadku operacji finansowanych ze środków schematu II Pomocy Technicznej PS WPR ciąg logotypów w obszarze obowiązkowej wizualizacji musi zawierać logo KSOW+. Gdy w ramach realizowanej operacji beneficjent uzyskał patronat medialny (np. telewizji, radio, gazety, portalu internetowego) może zamieścić znak lub logo patrona medialnego. Znak lub logo patrona wraz z informacją „Patronat medialny” należy wtedy zamieścić poza obszarem obowiązkowej wizualizacji. |
Rekomendowane jest stosowanie symbolu UE i logo PS WPR 2023-2027 w pełnym kolorze na białym tle. Wersje monochromatyczne (odcienie szarości) i achromatyczne (jednokolorowe na białym tle) można stosować w sytuacji, gdy nie jest możliwe zastosowanie pełnego koloru, np. w przypadku stosowania tłoczenia, grawerowania, druku w jednym kolorze. |
Jeśli logo PS WPR w pełnym kolorze zamieszczane jest na barwnym tle, należy zastosować biały obrys gwarantujący odpowiednią czytelność znaku. W przypadku symbolu UE, jeśli nie ma innego wyboru niż użycie kolorowego tła, należy umieścić wokół flagi białą obwódkę |
W przypadku logo KSOW+ nie ma przeciwwskazań do zamieszczania go na kolorowym tle. Do oznakowania niestandardowych materiałów promocyjnych np. wyroby rękodzieła ludowego i/lub produkty inspirowane polskim folklorem należy stosować zasady przyjęte dla oznakowywania materiałów promocyjnych, tzn. symbol UE oraz logo PS WPR 2023-2027 muszą być zawsze umieszczone w widocznym miejscu. Dopuszczalne jest oznakowanie w formie np. wszywki (np. apaszki, koszulki itp.) lub naklejki, pod warunkiem spełnienia ww. wymagań. |
Jeśli przedmiot jest tak mały, że nie można na nim zastosować czytelnych logo, nie można go używać do celów promocyjnych. |
W przypadku wsparcia z PS WPR, na materiałach informacyjnych zawierających treści merytoryczne (np. publikacje, prezentacje), należy umieścić informację:
|
Powyższe informacje należy umieścić w dowolnym miejscu publikacji. W obszarze obowiązkowej wizualizacji występują tylko wymagane i dopuszczalne logo wraz z informacją o dofinansowaniu projektu przez Unię Europejską. |
OZNACZENIE PROJEKTÓW W INNYM JĘZYKU NIŻ POLSKI |
Realizując działania informacyjne lub promocyjne, których efekty przedstawiane będą poza Polską i kierowane są do osób obcojęzycznych, można stosować oznaczenia w języku angielskim lub innym języku obowiązującym w danym kraju. |
Logo PS WPR 2023-2027 nie posiada wersji anglojęzycznej ani żadnej innej. W przypadku realizacji działania informacyjno-promocyjnego, którego efekty przedstawiane będą poza Polską i kierowane są do osób obcojęzycznych, należy stosować logo PS WPR 2023-2027 w języku polskim. |
OZNACZENIE MIEJSCA REALIZACJI OPERACJI Podstawową zasadą przy oznaczaniu miejsca realizacji operacji jest to, że logo i informacje o wsparciu UE muszą być widoczne i czytelne dla odbiorców. Wysokość całkowitego wkładu publicznego wynika z umowy lub decyzji o dofinansowaniu. W przypadku gdy beneficjent realizuje operację, która ze względu na zakres obejmuje więcej niż jedną miejscowość lub więcej niż jedno miejsce realizacji, również w ramach jednej miejscowości, tablica informacyjna/plakat A3 powinny zostać zamieszczone w każdym miejscu realizacji operacji w każdej miejscowości. W przypadku scaleń gruntów, tablicę/bilbord umieszcza się w siedzibie beneficjenta. W przypadku operacji „liniowych”, czyli takich, które posiadają początek i koniec, zamieszcza się przynajmniej dwie tablice informacyjne/bilbordy – w dobrze widocznym miejscu na początku i na końcu. Jeżeli jeden z końców operacji znajduje się w miejscu niedostępnym – nie zamieszcza się tablicy/bilbordu, ponieważ nie jest to miejsce dobrze widoczne.Istnieje możliwość dostosowania wyglądu bilbordu/tablicy do otoczenia, np. w przypadku obiektów zabytkowych. Wygląd takiej tablicy beneficjent musi uzgodnić z podmiotami wdrażającymi.
|
W przypadku rozwiązania umowy, beneficjent ma obowiązek usunąć plakat/tablicę informacyjną/ bilbord/ wyświetlacz. |
W przypadku realizacji tzw. projektów miękkich, tzw. nieinwestycyjnych, obejmujących działania typu: warsztat, szkolenie, konferencja, impreza o charakterze plenerowym, itp., wizualizacje zapewnia się poprzez zamieszczenie w czasie trwania przedsięwzięcia np. plakatu, tablicy, banneru, roll-up’u lub innej formy prezentacji informacji o wsparciu finansowym działania ze środków UE. Oznakowanie (plakatu, tablicy, roll-upu, baneru, itp. o minimalnym rozmiarze A3) powinno zawierać:
W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentami. |
Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027 |
KTO, KIEDY I GDZIE ZAMIESZCZA PLAKAT/TABLICĘ/BILBORD/WYŚWIETLACZ Beneficjenci interwencji PS WPR 2023-2027 potwierdzają otrzymanie wsparcia wg poniższych zasad. |
W przypadku, gdy kilka operacji finansowanych z PS WPR 2023-2027 realizowanych jest w tym samym miejscu lub gdy w późniejszym terminie udzielane jest dalsze finansowanie na tę samą operację, umieszcza się co najmniej jedną tablicę lub bilbord. W sytuacji, gdy tytuł realizowanej operacji jest zbyt długi – nie mieści się w dwóch, trzech wierszach (patrz wzory) - możliwe jest skrócenie tytułu operacji w taki sposób, żeby został zachowany merytoryczny sens pełnego tytułu operacji. W przypadku braku tytułu należy zamieścić nazwę interwencji w ramach której realizowana jest operacja lub zakres operacji. |
Wybór właściwego rozmiaru tablicy informacyjnej zależy od zakresu danej operacji:
|
Plakat/tablicę/bilbord/elektroniczny wyświetlacz należy umieścić w miejscu dobrze widocznym dla społeczeństwa, |
Logo i informacje o wsparciu UE muszą być widoczne i czytelne dla odbiorców.Jeżeli tablica znajduje się w znacznej odległości od miejsca, gdzie mogą znajdować się odbiorcy, to powierzchnia tablicy powinna być odpowiednio duża, tak, aby była dobrze widoczna – najlepiej w największym dopuszczalnym rozmiarze tj. 240/120 cm. W przypadku instrumentów finansowych, beneficjent musi także zapewnić, za pomocą warunków umownych, aby również ostateczni odbiorcy oznaczali miejsce realizacji projektu tablicami informacyjnymi lub plakatami, gdy są one wymagane. |
W treści „Wsparcie na wdrażanie i zarządzanie strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność dofinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach EFRROW” należy usunąć skrót nazwy funduszu, którego nie dotyczy tablica. |
Nie dopuszcza się zmian: proporcji i położenia elementów znaku, rozciągania, zgniatania lub pochylania, zmniejszania jednostronnego, rozdzielania znaku na osobne elementy lub używania części znaku. Nie dopuszcza się także zmiany kolorów, proporcji oraz umieszczania znaku na tłach niezgodnie z zasadą występowania znaku na tłach. |
Niedopuszczalne jest stosowanie tła dla logo, które zmniejszałoby lub całkowicie uniemożliwiałoby jego czytelność. W przypadku zamieszczenia logo PSWPR 2023-2027 w pełnym kolorze na tle wielobarwnym, wskazanym jako niedopuszczalne, należy wpisać logo w biały prostokąt z zachowaniem minimum jego pola ochronnego. |
STRONA INTERNETOWA Beneficjenci interwencji PS WPR 2023-2027 – innych niż interwencje obszarowe i interwencje związane z produkcją zwierzęcą – potwierdzają otrzymanie wsparcia poprzez zamieszczenie takiej informacji w internecie. |
Jeżeli beneficjent ma stronę internetową i profile/strony w mediach społecznościowych (profesjonalne, firmowe, nie prywatne), to umieszcza informację we wszystkich tych miejscach. Jeżeli beneficjent nie posiada oficjalnej strony internetowej, zamieszcza informację na oficjalnych stronach mediów społecznościowych. |
Beneficjent zamieszcza w internecie obowiązkowo:
MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE Beneficjenci interwencji PS WPR 2023-2027 – innych niż interwencje obszarowe i interwencje związane z produkcją zwierzęcą – potwierdzają otrzymanie wsparcia poprzez zamieszczenie takiej informacji w internecie. |
Jeżeli beneficjent ma stronę internetową i profile/strony w mediach społecznościowych profesjonalne, firmowe, nie prywatne), to umieszcza informację we wszystkich tych miejscach. Jeżeli beneficjent jest osobą fizyczną – nie ma obowiązku zakładania profilu w mediach społecznościowych. |
KONTA DEDYKOWANE Profil/strona w mediach społecznościowych dedykowane konkretnej operacji albo w całości dotyczące działań Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich + powinny zawierać stałą i niezmienną informację o dofinansowaniu z UE w widocznym miejscu (w zależności od możliwości danego serwisu). W przypiętym poście i na zdjęciu w tle (tzw. cover photo, np. na Facebooku, Twitterze czy YouTube) beneficjent zamieszcza obowiązkowo wymienione poniżej logo:
KONTA FIRMOWE W przypadku urzędów, które są beneficjentami i mają profile/konta w mediach społecznościowych – jedno wspólne dot. funkcjonowania całej instytucji - na których będą publikowane informacje dot. różnych funduszy europejskich i nie tylko, obowiązują następujące zasady:
– w każdym wpisie dot. realizowanej operacji powinna znaleźć się krótka informacja nt. tego, że realizowana jest ze środków UE w ramach PS WPR, w tym, jeżeli dotyczy - w ramach KSOW +, odsyłacz do strony internetowej operacji. |
Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027 |
ZASADY WIZUALIZACJI DZIAŁAŃ INFORMACYJNYCH I PROMOCYJNYCH W przypadku materiałów zawierających treści merytoryczne, obowiązkowo przy wizualizacji należy zamieścić odpowiednie elementy tekstowe, które zostały wymienione w poniższych przykładach działań informacyjnych.
DZIAŁANIA INFORMACYJNE W PRASIE I INNE MATERIAŁY DRUKOWANE - TREŚCI MERYTORYCZNE W przypadku prowadzenia działań informacyjnych w prasie (np. artykuł, reportaż, felieton, itp.) lub przy opracowywaniu innych drukowanych materiałów (publikacje, broszury itp.), które zawierają informacje merytoryczne, każde takie działanie należy odpowiednio oznakować. |
Podstawową zasadą przy oznaczaniu materiałów drukowanych jest to, że logo i informacje o wsparciu UE muszą być widoczne i czytelne dla odbiorców. |
Należy zamieścić następujące elementy:
W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentami. |
Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027. |
Ponadto, w materiale powinno się zamieścić informacje o:
|
Powyższe informacje należy umieścić w dowolnym miejscu publikacji, poza obszarem obowiązkowej wizualizacji. Informacje muszą być widoczne i czytelne dla odbiorców. |
W przypadku prowadzenia działań informacyjnych w telewizji (spoty, audycje, programy, itd.), zawierających informacje merytoryczne, każde takie działanie należy odpowiednio oznakować. Może to mieć formę planszy/ kadru zamieszczonego na początku lub na końcu materiału, z czasem emisji nie krótszym niż 3 sekundy lub planszy widocznej w czasie nie krótszym niż 3 sekundy w dowolnym momencie emisji w przypadku transmisji prowadzonych „na żywo” w stacjach telewizyjnych. |
Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027. |
|
Obowiązkowe do zamieszczenia są następujące elementy:
Ponadto, w materiale powinno się zamieścić (w dowolnym miejscu, lecz poza obszarem obowiązkowej wizualizacji) informacje o:
. DZIAŁANIA INFORMACYJNE W RADIO - TREŚCI MERYTORYCZNE W przypadku prowadzenia działań informacyjnych w radio (spoty, audycje, programy, itd.), które zawierają informacje merytoryczne, w każdym takim działaniu należy zawrzeć informację o wsparciu ze środków UE. |
Materiał/ kampania/operacja finansowana/dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. |
DZIAŁANIA INFORMACYJNE W INTERNECIE - TREŚCI MERYTORYCZNE W przypadku prowadzenia działań informacyjnych w internecie (filmy, programy, publikacje w wersji elektronicznej itd.), które zawierają informacje merytoryczne, każde takie działanie należy oznakować w formie np. planszy/ kadru zamieszczonego na początku lub na końcu materiału video, z czasem emisji nie krótszym niż 3 sekundy lub planszy widocznej w czasie nie krótszym niż 3 sekundy w dowolnym momencie emisji w przypadku transmisji prowadzonych „na żywo”. |
Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027. |
|
W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentami. |
Ponadto, w materiale powinno się zamieścić (w dowolnym miejscu, lecz poza obszarem obowiązkowej wizualizacji) informacje o:
|
DZIAŁANIA PROMOCYJNE W PRASIE, TELEWIZJI, INTERNECIE - BEZ TREŚCI MERYTORYCZNYCH Działania promocyjne realizowane prowadzone w mediach np. Informacja prasowa, reklama, itp., niezawierające treści merytorycznych, należy oznakować następująco:
|
Dla działań promocyjnych w radio oznakowanie to wyraźne przeczytanie przez lektora następującej treści: |
Materiał/kampania/operacja finansowany/dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027. |
MATERIAŁY PROMOCYJNE W przypadku materiałów promocyjnych – tzw. gadżetów, elementy wymagane przy wizualizacji to:
|
Dozwolone jest umieszczenie w obszarze wizualizacji maksymalnie 4 logo – w tym logo UE i PS WPR 2023-2027. |
W zestawieniu znaków nie mogą być umieszczane logo wykonawców, którzy realizują zamówienia w ramach danej operacji na zlecenie beneficjenta, lecz nie są jej beneficjentami.
|
Materiały promocyjne mogą być wyłącznie elementem wspierającym operację. |
ZASADY UMIESZCZANIA LOGO NA MATERIAŁACH PROMOCYJNCY (NADRUK, WYTŁOCZENIE, GRAWER, WERSJE KOLOROWE I JEDNOKOLOROWE) Materiały promocyjne, tzw. gadżety, wykonuje się w celu poinformowania odbiorców o wkładzie EFRROW, otrzymanym wsparciu finansowym z UE i realizowanym PS WPR 2023-2027. Dlatego wymagane elementy wizualizacji muszą być czytelne i widoczne. |
Nie można umieszczać logo np. na wewnętrznej, niewidocznej stronie przedmiotów. Jeśli przedmiot jest tak mały, że nie można na nim zastosować czytelnych znaków, nie można go używać do celów promocyjnych. |
Do oznakowania niestandardowych materiałów promocyjnych np. wyroby rękodzieła ludowego i/lub produkty inspirowane polskim folklorem, należy stosować zasady przyjęte dla oznakowywania materiałów promocyjnych, tzn. symbol UE oraz logo PS WPR 2023-2027 muszą być zawsze umieszczone w widocznym miejscu. Dopuszczalne jest oznakowanie w formie np. wszywki (np. apaszki, koszulki itp.) lub naklejki, pod warunkiem spełnienia ww. wymagań.
ZASADY PRZY DOKONYWANIU WYBORU MATERIAŁÓW PROMOCYJNYCH Przy planowaniu operacji i związanym z tym planowaniem zakupu materiałów promocyjnych rekomenduje się, aby rezygnować z akcesoriów i produktów, które nie są obojętne dla środowiska lub zastępować ich przyjaznymi dla środowiska odpowiednikami. Dlatego też zaleca się wybierać:
Wszystkie obowiązkowe logo znajdują się na stronie internetowej MRiRW. |
Szczegółowe wytyczne w pliku: |
Do pobrania: |
Więcej informacji pod adresem: |
Kampania informacyjna dotycząca obowiązków komunikacyjnych beneficjentów EFSI
- Szczegóły
- Magdalena Graczyk
- Kategoria: Aktualności
- Odsłony: 223
Najczęściej czytane
- 27Maj Kontakt Beata Wszołek-Lewandowska 2016-05-27
- 13Wrz POPUP aktualny Magdalena Graczyk 2024-09-13
- 29Lut Polityka prywatności Beata Wszołek-Lewandowska 2016-02-29
- 20Wrz Procedury standardowe Beata Wszołek-Lewandowska 2016-09-20