Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „POLCENTRUM” [LGD] jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego, powstałym w 2006 r. z inicjatywy wójtów i burmistrzów pięciu gmin województwa łódzkiego. Założeniem utworzenia LGD była długofalowa współpraca między lokalnymi władzami, zrzeszeniami i organizacjami oraz przedsiębiorcami na rzecz rozwiązywania wszelkiego rodzaju problemów lokalnej społeczności, poprzez pozyskiwanie środków unijnych na działania służące rozwojowi terenów wiejskich. Obecnie Stowarzyszenie LGD „POLCENTRUM” działa na terenie siedmiu gmin należących do powiatów: zgierskiego, łęczyckiego i brzezińskiego województwa łódzkiego: gm. Dmosin, gm. Głowno, m. Głowno, gm. Ozorków, m. Ozorków, gm. Piątek oraz gm. Stryków.
Na podstawie przeprowadzonej diagnozy społeczno-gospodarczej, konsultacji, wywiadów, spotkań zostały zdefiniowane główne wyzwania rozwojowe dla LGD „POLCENTRUM”. Wyznaczono i omówiono główne obszary problemowe, które posłużyły jako punkt wyjścia do sformułowania celów. Na tej podstawie powstała Lokalna Strategia Rozwoju na lata 2023 – 2027 dla obszaru działania Lokalnej Grupy Działania „POLCENTRUM” [LSR].
Wyznaczone w LSR cele mają bezpośrednio oddziaływać na zidentyfikowane problemy i w optymalny sposób mają zaspakajać zgłoszone potrzeby i oczekiwania lokalnej społeczności. Cele i przedsięwzięcia są zgodne i wpisują się w PS dla WPR na lata 2023-2027.
CEL 1. POPRAWA JAKOŚCI ŻYCIA NA OBSZARZE LSR, ZWIĘKSZENIE WŁĄCZENIA SPOŁECZNEGO ORAZ AKTYWIZACJA MIESZKAŃCÓW
Do osiągniecia celu 1 przyczyni się realizacja poniższych przedsięwzięć:
PRZEDSIĘWZIĘCIE 1.1. Rozwój ogólnodostępnej infrastruktury publicznej, w tym turystycznej, rekreacyjnej, sportowej i kulturalnej lub innej publicznej
W zakresie rozwoju lokalnej turystyki i rekreacji realizowane będą działania polegające na poprawie warunków i dostępu do obiektów sportowych i rekreacyjnych typu sale sportowe, boiska, place zabaw, siłownie zewnętrzne, niwelowanie barier architektonicznych dla niepełnosprawnych, poszerzenie wachlarza dostępnych usług w ramach oferty rekreacyjno / sportowo / kulturalne – m.in. ścieżki rowerowe, turystyczne, edukacyjne, zagospodarowanie terenów nad zbiornikami wodnymi, terenów nadrzecznych, tworzenie i zagospodarowanie terenów zieleni m.in. parki, skwery, zieleńce, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych.
W zakresie tworzenia tożsamości lokalnej, podtrzymywania dawnych obyczajów i zwyczajów realizowane będą działania mające na celu, m.in. budowę lub modernizację domów kultury, świetlic wiejskich, bibliotek, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych, doposażenia lokalnych instytucji kultury, zakup strojów, zakup instrumentów muzycznych, wyposażenia do realizacji wydarzeń plenerowych i innych.
Wnioskodawcami będą jednostki sektora finansów publicznych, organizacje pozarządowe.
Grupy docelowe: mieszkańcy, turyści.
PRZEDSIĘWZIĘCIE 1.2. Zwiększenie włączenia społecznego poprzez wsparcie / aktywizację działalności organizacji pozarządowych oraz zespołów muzycznych
Planowane jest podejmowanie działań aktywizacyjnych, integracyjnych wśród mieszkańców poprzez ich aktywny udział w organizowanych wydarzeniach artystycznych, edukacyjnych (m.in. warsztaty, szkolenia, prelekcje, wyjazdy studyjne), ze szczególnym uwzględnieniem seniorów (60+), osób młodych (do 25 r.ż.) oraz osób w niekorzystnej sytuacji. Będzie można ubiegać się o wsparcie w zakresie budowania kapitału społecznego, w tym m.in. przez podnoszenie świadomości społeczno-obywatelskiej i lokalnej, doposażenie organizacji w sprzęt/instrumenty i in., niezbędne do ulepszenia swojego funkcjonowania czy kształcenia lokalnych liderów życia społecznego.
Wnioskodawcami będą jednostki sektora finansów publicznych, organizacje pozarządowe.
Grupy docelowe: mieszkańcy, organizacje pozarządowe oraz grupy nieformalne.
PRZEDSIĘWZIĘCIE 1.3. Zwiększenie włączenia społecznego oraz aktywizacja mieszkańców obszaru (w tym seniorów, ludzi młodych i osób w niekorzystnej sytuacji życiowej)
Kluczowym założeniem jest podejmowanie działań zwiększających aktywność, integracyjnych wśród mieszkańców poprzez ich aktywny udział w organizowanych wydarzeniach. W ramach tego przedsięwzięcia wnioskodawca zamierza organizować m.in. festiwale, konkursy, spotkania, wystawy, pikniki międzypokoleniowe, pikniki integrujące: młodych, seniorów oraz osoby w niekorzystanej sytuacji. Ww. działania będą oddziaływać na obszar kultury, społeczność lokalną, czy otoczenie gospodarcze.
Wnioskodawcami będą jednostki sektora finansów publicznych, organizacje pozarządowe, grupy nieformalne.
Grupy docelowe: mieszkańcy, turyści.
PRZEDSIĘWZIĘCIE 1.4. Kształtowanie i promowanie postaw proekologicznych, a także wspieranie podnoszenia kompetencji lokalnych liderów życia społecznego
Planuje się realizację projektów edukacyjnych mających na celu podniesienie świadomości społecznej mieszkańców w zakresie ekologii, ochrony środowiska, podniesienie kompetencji lokalnych liderów, a także szeroko pojętej edukacji i integracji (podniesienie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie zrównoważonego wykorzystania zasobów naturalnych). Projekty edukacyjne dla mieszkańców obszaru, wyjazdy studyjne będą dotyczyć nie tylko wymiany doświadczeń, ale również poznania dobrych praktyk.. Realizacja tego przedsięwzięcia ma na celu dotarcie do osób, które na co dzień nie mają możliwości uczestniczyć w tego typu spotkaniach, ze względu chociażby na sytuację finansową, różne bariery architektoniczne itd.
Wnioskodawcami będą jednostki sektora finansów publicznych. organizacje pozarządowe.
Grupy docelowe: mieszkańcy, organizacje pozarządowe.
PRZEDSIĘWZIĘCIE 1.5. Opracowanie koncepcji inteligentnych wsi
Koncepcje tworzone w sposób oddolny, pozwolą wykorzystać lokalny potencjał, uporządkować potrzeby i oczekiwania mieszkańców w zakresie rozwoju miejscowości, sołectwa. Przygotowane opracowania mają nadać nowe, innowacyjne kierunki rozwoju, usprawnić proces pozyskiwania grantów na działania twarde i miękkie. Włączenie będzie ukierunkowane w dużej mierze na zaangażowanie osób w niekorzystnej sytuacji, seniorów i młodych. Projekty polegające na przygotowaniu koncepcji Smart Village mają na celu: przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu terenów wiejskich oraz przeciwdziałanie problemom w zakresie ochrony środowiska i klimatu. Mają także na celu poprawianie jakości życia mieszkańców poprzez wykorzystanie odnawialnych źródeł energii, dbanie o środowisko naturalne, rozwijanie społeczeństwa obywatelskiego, zwiększanie dostępu do e-usług i wykorzystywanie nowoczesnych technologii.
Wnioskodawcami będą jednostki sektora finansów publicznych, organizacje pozarządowe, grupy nieformalne, osoby fizyczne
Grupy docelowe: mieszkańcy, organizacje pozarządowe, grupy nieformalne, jednostki sektora finansów publicznych, przedsiębiorcy.
PRZEDSIĘWZIĘCIE 1.6. Aktywizacja i wspieranie społeczności lokalnej poprzez realizację inicjatyw partnerskich
Planowane inicjatywy partnerskie są związane z podniesieniem innowacyjności w działalności społecznej i gospodarczej. Planowana jest organizacja wizyty studyjnej mającej na celu wymianę doświadczeń w zakresie sposobów wykorzystania lokalnych walorów z udziałem lokalnych liderów, kół gospodyń wiejskich (KGW) i organizacji pozarządowych. Przewiduje się, że motywem przewodnim będzie międzypokoleniowa wymiana doświadczeń np. wspólne wycieczki seniorów i młodzieży w miejsca lokalnego dziedzictwa kulturowego / przyrodniczego oraz organizacja wspólnego wydarzenia np. wystawa, przegląd zespołów ludowych, przegląd / wystawa twórczości osób niepełnosprawnych, gry terenowe, wymiana doświadczeń między KGW, warsztaty dla dzieci i młodzieży w tematyce ekologii. Do udziału w projektach w ramach tego przedsięwzięcia zamierzamy zaangażować również osoby w niekorzystnej sytuacji życiowej, które ze względu na swoją sytuację, nie posiadają środków, aby uczestniczyć w tego typu projektach.
Wnioskodawcami będą jednostki sektora finansów publicznych, organizacje pozarządowe lub przedsiębiorcy.
Grupy docelowe: mieszkańcy, turyści, organizacje pozarządowe, grupy nieformalne, jednostki samorządu terytorialnego, przedsiębiorcy
CEL 2. ROZWÓJ LOKALNEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI POPRZEZ ZWIĘKSZENIE DOSTĘPU DO OFERTY PRODUKCYJNEJ I USŁUGOWEJ
Do osiągniecia celu 2 przyczyni się realizacja poniższego przedsięwzięcia:
PRZEDSIĘWZIĘCIE 2.1. Rozwój pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym gospodarstw agroturystycznych oraz zagród edukacyjnych
Planowane wsparcie będzie przeznaczone na działania związane z rozwojem przedsiębiorstw istniejących na obszarze LSR poprzez rozwój pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym gospodarstw agroturystycznych oraz zagród edukacyjnych. Ważną częścią będzie tworzenie warunków dla powstawania nowych miejsc pracy w tym sektorze. Planowane działania muszą być wsparte rozwojem infrastruktury noclegowej, turystycznej, rekreacyjnej i dostępowej oraz podniesienie jej standardów. Przedsięwzięcie to stanowi ofertę dla osób w niekorzystanej sytuacji, m.in. dla osób poszukujących zatrudnienia, kobiet powracających na rynek pracy po przerwie związanej z rodzicielstwem, dla osób niepełnosprawnych – osoby takie będą mogły założyć własną działalność, na swoich zasadach, wykonywać wiele czynności zdalnie, bez konieczności przemieszczania się, dzięki czemu mogą stać się bardziej samodzielne i niezależne finansowo.
Wnioskodawcami będą lokalni mieszkańcy zamierzający podjąć lub rozwinąć działalność gospodarczą, a także zmierzający utworzyć lub rozwinąć gospodarstwo agroturystyczne lub zagrodę edukacyjną.
Grupy docelowe: mieszkańcy, turyści, podmioty działające w sektorze organizacji pozarządowych oraz jednostki sektora finansów publicznych.
Osiągniecie zaplanowanych celów i wskaźników ich realizacji będzie możliwe poprzez:
- operacje konkursowe realizowane przez podmioty inne niż LGD, w tym operacje realizowane w partnerstwie oraz projekty partnerskie;
- projekty grantowe wdrażane przez LGD poprzez konkurencyjny wybór Grantobiorców realizujących pojedyncze zadania składające się na projekt grantowy;
- projekty grantowe realizowane przez LGD zgodnie z powyższymi zasadami, jednak ukierunkowane na przygotowanie innowacyjnych koncepcji inteligentnych wsi.
Wybór i ocena operacji będą prowadzane na podstawie obowiązujących przepisów oraz zgodnie z Wytycznymi MRiRW. Wybór operacji będzie poprzedzać ogłoszenie naboru wniosków, podane do publicznej wiadomości co najmniej na stronie internetowej LGD. Kluczowym elementem ogłoszenia będzie Regulamin naboru wniosków o wsparcie.
Wsparcie będzie udzielane Wnioskodawcy, na jego wniosek, jeżeli będą spełnione warunki udzielenia tego wsparcia określone w Regulaminie naboru wniosków o wsparcie, tj.:
- na operację wybraną przez LGD, która jest stroną umowy ramowej;
- do wysokości środków przewidzianych w umowie ramowej.
Wyboru operacji będzie dokonywać Rada LGD (organ decyzyjny). Podstawą dokonywanego wyboru i oceny operacji będzie ustawa o RLKS. W zakresie oceny będzie również dokonanie ustalenia kwoty wsparcia.
Podobny sposób postępowania będzie dotyczyć procedur wyboru i oceny Grantobiorców uwzględniających kryteria wyboru grantobiorców w ramach projektów grantowych, wraz z procedurą ustalania lub zmiany tych kryteriów oraz zasady ustalenia kwoty grantu.
Wynik oceny i wyboru operacji / Grantobiorcy będzie potwierdzany w formie Uchwały Rady podczas posiedzenia prowadzonego zgodnie z zasadami szczegółowo określonymi w Regulaminie Rady.
Procedury będą jawne i powszechnie dostępne dla wszystkich zainteresowanych. Zostaną udostępnione na stronie internetowej oraz w Biurze LGD. Każdorazowo będą udostępniane wraz z dokumentacją konkursową.
Ocena będzie dokonywana przez członków Rady w drodze głosowania większością głosów.
Lokalne kryteria będą przejrzyste i wynikające ze specyfiki i diagnozy obszaru LSR, Wytycznych MRiRW, a ich spełnienie bezpośrednio przyczyni się do wyboru operacji, które będą realizowały cele zapisane w LSR.
Kryteria będą zawężać możliwość uzyskania wsparcia i będą je kierunkować na operacje najpełniej odpowiadające potrzebom obszaru LSR i najlepiej pasujące do zaplanowanych do realizacji przedsięwzięć.
Członkowie Rady dokonujący oceny według lokalnych kryteriów wyboru będą zobowiązani nie tylko podać przyznaną liczbę punktów, ale również w każdym przypadku pisemnie uzasadnić przyczynę takiej oceny.
Realizacja LSR będzie przebiegać w etapach wdrażania wynikających z umowy ramowej w ramach Palnu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023 - 2027 dla interwencji I.13.1 LEADER / Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS).